De afgelopen maanden heb ik voor een opdrachtgever een boekje geschreven over de geschiedenis van hun bedrijf en over hun producten. Ze verkopen die producten wereldwijd via internet en distributeurs in landen als de V.S. en Japan. Voor dat boekje heb ik een aantal gebruikers van over de hele wereld geïnterviewd over hun ervaringen met het product.
Een paar quotes uit die interviews:
'Het was liefde op het eerste gezicht. En de eerste aanraking was een levensveranderende ervaring. Ik kan het nauwelijks beschrijven, het was totaal nieuw! Hier ben ik 17 jaar naar op zoek geweest. Ik heb mezelf opnieuw uitgevonden. Het is een keuze voor het leven. Het is perfectie, pure perfectie. Ik kan er uren, dagen over praten.' Aldus een gebruiker uit Duitsland.
'Ik heb 30 van de allerbeste voorbeelden uit de geschiedenis [van dit product] in huis. Maar sinds ik deze heb, raak ik die andere vrijwel niet meer aan.' Aldus een Nederlandse eigenaar.
'Ik heb zoiets moois nog nooit eerder gezien of gehoord. Het ontwerp is briljant. Had ik hem maar eerder ontdekt. Ik had net twee exemplaren van een ander merk gekocht voor een hoop geld, die liggen daar nu maar te liggen. Het heeft me zelfbewuster gemaakt, het heeft me een betere vakman gemaakt. Ik hoop dat de hele wereld gaat ervaren hoe fantastisch dit is.' Zegt een Zweedse gebruiker.
En tenslotte een dame uit Brazilië: 'Het is zo ongelofelijk goed, en totaal anders dan wat de markt verder te bieden heeft. Het past perfect bij mijn stijl.' Ze noemt haar exemplaar 'my baby'.
EEN 9.6 UIT 10
Maar ook recensenten van de internationale vakbladen zijn lyrisch. 'Sensationeel.' 'Een van de beste ter wereld.' 'Geweldig in zijn prijsklasse.' 'Perfect gebouwd.' 'Welkom in de 21e eeuw. Excellent.' 'De zorg en aandacht die is besteed aan alle vernieuwende details zijn onmiddellijk duidelijk vanaf het moment dat je hem oppakt. Een 9.6 uit 10!'
We hebben het hier over een Nederlands product, lezers en lezeressen, dat wordt gemaakt in een fabriekje aan het Spaarne in Haarlem. We hebben het over een elektrische gitaar. Of beter: twee elektrische gitaren - de OIO en de O2O - en een basgitaar - de O5O, van Aristides Instruments.
Vernoemd naar Aristides Poort, de uitvinder van het materiaal waar deze gitaren van gemaakt zijn: arium. Arium is een kunststof, een composiet, een mengsel van harsen. De Zweedse gitarist Magnus Tveiten noemt het 'het best bewaarde geheim van Nederland.' Meer dan 15 jaar werkte Poort aan de perfectionering van het materiaal, en volgens hemzelf zal het ook nooit uitontwikkeld zijn. 'Het is net als de bouillabaisse van een chefkok: je blijft steeds weer nieuwe ingrediënten uitproberen.'
De belangrijkste onderscheidende eigenschap van arium gitaren - want daar gaat het tenslotte om bij muziekinstrumenten - is de fantastische klank, en de enorme sustain. Arium heeft miljoenen kleine celletjes, luchtbelletjes zoals in koolstofhoudende dranken, waardoor het geluid ver en lang draagt. En omdat de hele gitaar, body en hals, uit één stuk bestaat is er ook geen onderbrekende drempel. Bovendien is elk instrument van dezelfde hoge kwaliteit, waarbij het bij houten gitaren enorm kan variëren. Daarnaast roemen recensenten en gitaristen de speelbaarheid, de stemvastheid, de veelzijdigheid, het uiterlijk, en het perfectionisme waarmee de gitaren zijn afgewerkt. Ik ben in de fabriek geweest, en inderdaad, aan elk detail wordt de grootst mogelijke aandacht besteed.
UITBLINKEND VAKMANSCHAP
Al jaren wordt de elektrische gitarenmarkt gedomineerd door Fender en Gibson. Die gitaren zijn van hout, en de vrij gesloten gemeenschap van gitaristen is erg sceptisch over dat het anders zou kunnen dan met dat levende materiaal dat volgens hen verantwoordelijk is voor de ziel van hun instrumenten. Ook Adje Vandenberg en de jonge Nederlandse gitarist Timo Somers (Delain, Vengeance) geloofden er aanvankelijk niet in, maar beiden waren ze toen ze uit nieuwsgierigheid toch eens een kijkje gingen nemen bij Aristides, totaal overrompeld en meteen om.
Zoals ik het enorme enthousiasme van bespelers en eigenaren van Aristides gitaren heb ervaren, kan het niet anders of het is een kwestie van tijd dat dit Nederlandse product de wereld gaat veroveren. En dat is waar we in deze crisisjaren zo'n behoefte aan hebben, aan uitblinkend vakmanschap en ambachtelijk ondernemerschap voortkomend uit liefde voor het product. Ik ben er trots op er een heel klein beetje bij betrokken te zijn, al is het maar door de boodschap te helpen uitdragen dat we hier met iets heel bijzonders te maken hebben.
Luister zelf:
Timo Somers
Magnus Tveiten
Wat een geweldig verhaal.. Binnenkort nieuwe serie commercials maken met werktitel; 'Vakmanschap is Meesterschap'... ;)
BeantwoordenVerwijderen