Ik hoef slechts vier opmerkelijke feiten uit deze lijst
te lichten om de onzinnigheid ervan aan te tonen:
1 - het hoogst genoteerde album van The Beatles staat op
nr. 18. Guns N’Roses staat op nr. 11, dus zeven plaatsen hoger dan The Beatles!
Guns N’Roses heeft drie albums bij de hoogste 50, The Beatles twee.
2 - Tonight van David Bowie, met afstand zijn slechtste
plaat ooit, staat wel in de lijst (nr. 926) en de klassiekers Aladdin Sane,
Diamond Dogs en Pin-ups niet.
3- 90125 is het enige genoteerde album van Yes (op nr.
413), hun baanbrekende albums Close to the edge, Fragile en The Yes Album komen niet voor.
4- Tapestry van Carole King, een van de invloedrijkste
albums van een vrouwelijke singer/songwriter ooit, waarvan 25 miljoen
exemplaren verkocht zijn, met klassiekers als Natural Woman en You’ve Got A
Friend, staat niet in de lijst.
DEJA VU
Er zijn in Nederland meer van dit soort lijsten; de Hemelse 100 van 3FM en de Album Top 100 Aller
Tijden van Radio 2 zijn, naast die van Veronica, de bekendste. De onderlinge verschillen
in die drie lijsten zijn groot. De nummer 6 bij Radio 2, Déjà Vu van Crosby,
Stills, Nash & Young, staat op 237 bij Veronica en is bij 3FM onvindbaar. De
nummer 3 bij 3FM, Sigh No More van Mumford & Sons, komt bij Veronica in die
hele top 1000 niet voor!
Daarmee is dus al duidelijk dat het een lijst is volgens de
luisteraars van een bepaald radiostation. Dat viel te verwachten. Daarnaast is
de gemiddelde leeftijd van die luisteraars ook van grote invloed. De meeste
mensen zullen in hun top 5 van favorieten zeker 3 of 4 albums plaatsen die ze
hebben leren kennen tussen hun 15e en 25e. Op die
leeftijd, zo is mij ook gebleken na het maken van 140 afleveringen Wintertijd,
zijn we het meest gevoelig voor onuitwisbare muzikale indrukken. Dat gegeven toont aan dat de gemiddelde
leeftijd van de stemmers van grote invloed is op de uitkomst. Vandaar dat we
bij 3FM Mumford & Sons, Kensington en The Editors in de hoogste regionen
aantreffen, groepen die bij de andere twee niet eens voorkomen.
De tweede periode, naast tussen je 15e en 25e,
die bepalend is voor je keuze op dit moment, zijn de afgelopen twee jaar. Tussen je 25e
en twee jaar terug hebben de meeste mensen een groot gat in hun muzikale geheugen.
In je adolescentie word je diep geraakt, en die plaat die onlangs diepe indruk
maakte weet je je ook nog wel te herinneren. Dat verklaart waarom bijvoorbeeld
een zwak album als Making Mirrors van Gotye met daarop die ene briljante
wereldhit Somebody That I Used To Know op nr. 97 staat bij Veronica. Ik
voorspel dat over 3 à 4 jaar dat album compleet uit de lijst is verdwenen.
SMAAK
Is er een manier om een objectieve albumlijst aller tijden
samen te stellen? Je zou naar verkoopcijfers kunnen kijken. Maar dat zegt dan
weer niet zoveel over de artistieke en historische waarde van een album. Rolling
Stone heeft in 2003 een Top 500 samen laten stellen door 273 toonaangevende
musici, critici en mensen uit de platenindustrie. The Beatles waren het meest
genoteerd, met 11 albums, waarvan 4 in de top 10 en Sgt Pepper’s op 1. Carole King’s Tapestry stond bij hen op 36. Dat
lijkt er dus al meer op. Maar de golf van kritiek die er op volgde toont wederom
aan: over smaak valt niet te twisten.
Maar Guns N’Roses die beter scoren dan The Beatles, dat
heeft natuurlijk niets met smaak te maken. Dat is gewoon een grof schandaal.
Hear hear! En dan hebben we het nog niet eens over 'Relayer', 'Wind And Wuthering', 'Happy The Man', 'Crafty Hands' 'Hope' en 'Olias Of Sunhillow'...
BeantwoordenVerwijderen