Maar ook, en dat maakt mij persoonlijk heel blij, van de
muziek. De muziek speelt in Buch in de bajes een essentiële rol. Dat zou het in
elk programma moeten doen, vind ik. Want je kunt met muziek een ongelofelijke
meerwaarde aan je programma toekennen. Steven Spielberg zei het al: Mensen
kijken voor 50% met hun oren. Hij doelde daarmee niet alleen op het belang van
muziekgebruik, maar van geluid in zijn algemeenheid, dus ook geluidseffecten,
sound design etc.
STEVE HACKETT
Ik heb vóór Buch in de bajes jarenlang met Menno’s vrouw Nicole
samengewerkt, maar Menno kende ik maar zijdelings. De eerste keer dat wij
elkaar in het kader van Buch in de bajes ontmoetten, liet hij me de proefopnamen
zien die geruime tijd eerder in de gevangenis in Alphen aan de Rijn waren
gemaakt. Bij de eerste muziek die voorbijkwam, zei ik: ‘Mooi, Steve Hackett!’ Menno
viel van zijn stoel van verbazing: ‘Ken jij Steve Hackett?’ Sterker nog, ik
wist de titel van het nummer en van welk album het kwam. Ik ben al sinds eind
jaren ’70 groot Hackett-fan. Steve Hackett was ooit gitarist van Genesis, maar verliet
de band voordat ze echt huge werd met makkelijker in het gehoor liggende,
commerciëlere pop. Hij ging solo en maakt sindsdien schitterende muziek. 11 van
zijn werken kwamen in Buch in de bajes 2
voorbij.
Steve Hackett en het oude Genesis vallen onder de noemer
progrock, een afkorting van progressieve rock. Progressieve rock ontstond eind
jaren ’60, met bands als King Crimson, Gentle Giant, Jethro Tull, Pink Floyd en
Yes als pioniers. Het is complexe muziek, niet zelden met poëtische,
onbegrijpelijke teksten, en lange nummers. Heel lange nummers: 10, 15, soms zelfs meer dan 20 minuten. Ik zat
in de jaren ’80 een keer in Vredenburg in Utrecht bij een concert van Yes, en
achter mij zat een jongeman die een stuk of wat joints voor zich had liggen op
de rand van die halfronde tribune die ze daar hadden. ‘Voor elk nummer wat er
toe doet één,’ zei hij. ‘En dat zijn alleen de nummers van minimaal een kwartier.
De rest zijn vullertjes.’ Eén van die “vullertjes” werd wel hun grootste hit
ever (Owner Of A Lonely Heart), maar is voor de echte Yes-fans een minderwaardige
knieval naar commercie.
EXTATISCH
Anyway, Menno wilde in Buch in de bajes alleen maar
kwaliteitsmuziek, en dat is in zijn ogen (oren) progrock. Ik ben zelf ook groot
fan van Yes, Genesis, UK, Spock’s Beard, Transatlantic, Happy the Man, Camel en
noem maar op, dus ik zag dat he-le-maal zitten. Gaandeweg het montageproces heb
ik de bakens wat verzet en ook tegen progrock aanschurkende bands als The
Gathering, Portishead en Sigur Ros een prominente plek gegeven, omdat hun
muziek perfect past in de vervreemdende, bizarre sfeer van een gevangenis.
Progrock gaat van ingetogen, fluisterstil, ontroerend en
meditatief naar snoeiharde rock met gierende gitaarsolo’s, en de sfeer in Buch
in de bajes kent die uitersten ook. Progrock is verhalende muziek, en bizarre
verhalen zijn een kernwaarde van het programma. Het matchte wonderwel, en zo
draagt de muziek die je in geen enkel ander programma hoort – zeker niet prime
time op RTL4! – bij aan de geheel eigen sfeer van het programma en de erin
behandelde materie. Progfans zijn extatisch over het feit dat ze hun idolen als
Dream Theater, Marillion en Peter Gabriel in een tv-programma voorbij horen
komen. Dat is volslagen uniek, omdat niemand ooit eerder op het idee is gekomen
dat deze ‘moeilijke’ muziek zou kunnen werken voor een breed publiek. Menno
geloofde erin dat het wel degelijk zou kunnen, en dat is ook gebleken. Dankzij
hem heb ik voor mij nieuwe progbands als Anathema, Unitopia, RPWL en Sylvan
leren kennen. En meteen gebruikt, met succes.
Ik ben er trots op dat ik ooit aan de wieg heb gestaan van
de muziek die tot op de dag van vandaag in Wie is de mol? wordt gebruikt. De vast terugkerende thema’s, waaronder de
leadermuziek, heb ik in 1999 uitgekozen. Maar het huwelijk tussen inhoud, sfeer
en gebruikte muziek in Buch in de bajes overtreft die trots, want deze muziek
is de muziek die me zeer na aan het hart ligt. En die mede aan de basis ligt
van de ijzersterke band die Menno en ik inmiddels hebben opgebouwd. Want dat is
de andere kracht van progrock: het smeedt jongens- en mannenvriendschappen.
Toch, Marcel?
Ja, Edwin, jaaa! En gelukkig blijven we altijd jongens...
BeantwoordenVerwijderenKeep the prog alive!
Ja, Edwin, jaaa! En gelukkig blijven we altijd jongens...
BeantwoordenVerwijderenKeep the prog alive!