maandag 7 oktober 2013

DROMEN VAN EEN HUISHOUDTRAP


Onlangs kocht ik bij een bouwmarkt een nieuwe huishoudtrap, zo’n aluminium uitklapding. Ik had mijn huis geschilderd, dus de oude zat onder de klodders verf en de plastic dopjes waren van de poten af zodat er krassen op het parket kwamen, dat werk. Thuis gekomen ontdekte ik iets merkwaardigs. Er zat een gebruiksaanwijzing bij. Bij een huishoudtrap…
Daar staan wonderlijke dingen in, in die gebruiksaanwijzing. Aan de ene kant wordt er van de gebruiker verwacht dat hij of zij wiskundig onderlegd is. Ik citeer: ‘Plaats trap zodanig dat de afstand van de voet van het trap (sic!) tot de muur ongeveer gelijk is aan een kwart van de lengte van de trap. De trap behoort in deze stand onder een hoek van 75 graden t.o.v. het horizontale vlak te staan.’ Aan de andere kant voelde ik me behandeld alsof ik ze niet allemaal op een rijtje heb. ‘Plaats de trap niet ondersteboven of achterstevoren.’ ‘Beklim de trap altijd met het gezicht ernaartoe.’ ‘Draag bij het beklimmen van de trap geen slippers, schoenen met hoge hak of klompschoenen.’ Maar vooral deze vond ik van onschatbare waarde: ‘Verplaats de trap niet wanneer u erop staat.’
NIET ORAAL INNEMEN
Verbijsterend vond ik het. Maar toen legde ik de link met de uitgebreide research die wij met het team van Buch in de bajes hebben gedaan - en momenteel wederom doen voor de komende derde serie -  in gevangenissen. En ineens wist ik het: al die bezuinigingen, al die enorme inspanningen om gedetineerden weer op het rechte pad te krijgen, het kan allemaal voorkomen worden met de juiste gebruiksaanwijzingen.
Bij een mes of schaar bijvoorbeeld: ‘Plaats het mes (de schaar) niet in het lichaam van een persoon.’ Of bij een auto: ‘Parkeer de auto niet in een met een geldautomaat uitgeruste gevel.’ Of bij drugs: ‘Deze drugs niet meenemen in een vliegtuig van Paramaribo naar Amsterdam, en al helemaal niet naar bijvoorbeeld Japan, Brazilië of de Scandinavische landen.’ Of bij een matras: ‘Het matras niet in de brand steken in een flat of eengezinswoning.’ Bij scheermesjes: ‘Niet verticaal over de huid bewegen of oraal innemen.’ Dat lijkt allemaal overbodige informatie, maar geloof me, het gebeurt veelvuldig.
HUISJE BOOMPJE BEESTJE
Ja, we kunnen er cynische grappen over maken, maar helaas zijn er allerlei op het oog voor de hand liggende, simpele vaardigheden die bij de vrouwen in Penitentiaire Inrichting Ter Peel - waar Bidb serie 3 zich afspeelt - geheel afwezig zijn. Als je als klein kind nooit hebt geleerd te spelen, kun je dat met je eigen kind ook niet. Dan moet je dat geleerd worden. Als je nooit bent vastgehouden of geknuffeld, maar alleen maar bent geslagen met een riem, misbruikt bent en aan je haren rond bent gesleept, dan weet je als je zelf kinderen krijgt niet hoe je ze voldoende liefde moet geven. Dan moet je dat allemaal geleerd worden. En gelukkig gebeurt dat ook als die vrouwen in Ter Peel terechtkomen. Maar dan is er inmiddels al wel iets verschrikkelijk misgegaan.
Dan kan je alleen maar hopen dat het niet al te laat is. Zodat die vrouwen en hun kinderen uiteindelijk dat leven kunnen leiden waar ze van dromen. En die dromen zijn zo eenvoudig dat wij er niet of nauwelijks meer bij stilstaan hoe rijk en gezegend we zijn. Want die vrouwen willen gewoon op een huishoudtrap staan, met hun gezicht ernaartoe, en de ramen lappen. Huisje boompje beestje, dat is het ultieme geluk voor vrouwen die dat nooit gekend hebben…
 
 
 
 
 
 
 
 

2 opmerkingen:

  1. Mooi weer. Dat schrijven, daar zou je eens wat mee moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi weer. Dat schrijven, daar zou je eens wat mee moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen