dinsdag 6 september 2011

'DIERENBESCHERMERS' GAAT BEGINNEN!

In april 2010 vatte ik het idee op om naast mijn werk iets nuttigs te doen voor de maatschappij en vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik was net begonnen met de LLiNK-serie De Vlinderrevolutie; daarin portretteerden we mensen die zich inzetten voor een betere, duurzamere, schonere, veiliger en gezondere wereld. Allemaal leuk en aardig, een programma maken waarin je de kijker wilt motiveren om zich in navolging van de geportretteerden in te zetten voor hetzelfde doel, met kleine dan wel grote daden, maar als je daar zelf niets mee doet, hoe kun je dat dan van anderen verwachten? En dus ging ik op zoek naar een manier om in mijn directe omgeving 'iets bij te dragen'. Nu wil het geval dat wij in Zandvoort een prachtig dierentehuis hebben, en aangezien ik een groot dierenliefhebber ben dacht ik: daar moet ik zijn. Korte tijd later was ik bestuurslid van de Dierenbescherming Haarlem e.o.

TOEVAL BESTAAT NIET
Toen ik in september 2010 terugkwam van vakantie, kreeg ik een uitnodiging om bij IDTV aan te schuiven bij een bespreking met de Dierenbescherming. Er was een idee ontstaan om een programma over die club te maken, en ze dachten dat dat wel iets voor mij zou zijn. Terwijl niemand bij IDTV wist dat ik sinds een half jaartje als vrijwilliger actief was voor de Dierenbescherming. Toeval bestaat niet, hier was weer zo'n voorbeeld.
Lang verhaal kort: afgelopen april zijn we begonnen met het maken van een 10-delige serie over de Dierenbescherming, voor de AVRO. We zijn twintig dagen met de dierenambulance en met de inspectiedienst meegeweest, en we hebben tien portretten gefilmd van medewerkers en vrijwilligers van asielen, opvangcentra en hondenscholen. Allemaal mensen die zich, soms betaald maar meestal vrijwillig, inzetten voor de dieren in ons land. Het was een verrijkende ervaring, die mij een unieke kans bood om breder inzicht te verwerven in het reilen en zeilen van de organisatie waar ik deel van uit was gaan maken.

CADEAUTJE
Nu is het eindelijk zover: morgen, woensdag 7 september om 19.25 uur, gaat de eerste aflevering de lucht in. Altijd weer spannend om te zien hoe de reacties en de kijkcijfers zullen zijn. Maar of die nu mee- of tegenvallen, twee belangrijke doelen zijn sowieso al bereikt: a/ enkele tientallen Dierenbeschermers hebben een welverdiend podium gekregen en b/ ik heb weer een hoop nieuwe ervaringen opgedaan en nieuwe mensen (en dieren!) leren kennen, waardoor ik extra gemotiveerd ben om mijn bescheiden bijdrage aan het goede werk van de Dierenbescherming voort te zetten. Het is echt een cadeautje dat alles zo mooi in elkaar grijpt, en dat ik mijn werk alweer heb kunnen combineren met een van mijn passies. Ik kom mensen zat tegen die naarstig op zoek naar mogelijkheden om dat te realiseren, en mij is het weer eens min of meer in de schoot geworpen. Al zegt mijn goede vriend Serge dat het zo niet werkt: wat je uitstraalt, komt naar je toe. Dat mag dan zo zijn, maar ik ken legio voorbeelden die zich het rambam uitstralen zonder dat er iets naar ze toe komt...
Hoe het ook zij, volgende week doe ik de laatste eindmontages, en dan zit dit prachtproject er alweer op. Nu maar duimen dat er in de toekomst een vervolg komt... Allemaal kijken, geniet ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten