Volg dit blog per email

zondag 24 april 2011

SPANNENDE TIJDEN IN MEDIALAND

Harry de Winter vertelde mij ooit dat het minst aantrekkelijke deel van tv-producent zijn was dat hij zenderdirecteuren en programmaleiders moest proberen te winnen voor zijn programma-ideeën. Als tv-producent in Nederland heb je slechts een selecte groep potentiële klanten: de publieke omroepen, RTL 4, 5, 7 en 8, SBS6, Net5 en Veronica. (Natuurlijk zijn er ook nog de regionale en lokale omroepen, maar die hebben over het algemeen te weinig budget om echt interessant te zijn voor de grotere tv-producenten.) Collega tv-producenten delen hoogstwaarschijnlijk Harry’s mening; daarom poogde Joop van den Ende al in 1989 een eigen tv-zender op te zetten, TV10, en probeerde Harry het zelf met zijn plan voor TV Oase en zijn deelname in Het Gesprek. Want het is natuurlijk veel prettiger als je in plaats van steeds weer nieuwe zenderbazen voor je te moeten winnen, zelf kunt bepalen wat je maakt en uitzendt.
Ook John de Mol heeft een tweetal pogingen tot een eigen tv-zender ondernomen, Sport7en Tien. Zonder succes. De Mol’s grote passie is formats bedenken en die tot wereldwijde successen uitbouwen. Hèt grote voorbeeld is Big Brother, en momenteel is ook The Voice bezig een enorme wereldhit te worden. Om invloed uit te kunnen oefenen op het aankoopbeleid van de commerciële zenders bewandelt hij nu een andere weg: hij koopt zich in. Dat begon in 2007, na het mislukken van Tien, met een 25% belang in RTL Nederland, en sinds deze week is hij ook voor 33% eigenaar van de SBS-groep. In de media is deze week het nodige gezegd over dat hij hiermee zijn eigen concurrent lijkt te zijn geworden. Maar hij heeft er vooral baat bij om beide zendergroepen zo succesvol mogelijk te laten zijn, want voor hem zijn de zeven commerciële zenders vooral zeven podia. Zoals Joop van den Ende zijn eigen theaters beheert waar hij zijn musicals en theaterproducties naar eigen inzicht kan programmeren, zo heeft De Mol nu medezeggenschap over zeven tv-zenders waar hij een breed scala aan formats kan uitproberen in de hoop ze tot internationale successen uit te bouwen.

HET EINDE VAN HET TIJDSCHRIFT?
John de Mol's grote partner in de overname van SBS is het Finse mediabedrijf Sanoma, dat voor de overige 67% eigenaar van SBS is geworden. Sanoma is uitgever van bijna alle grote tijdschriften in Nederland, zoals Libelle, Donald Duck, Margriet, Linda (!), Panorama, Nieuwe Revu etc. In totaal gaat het om 70 tijdschriften met 8,2 miljoen lezers. Opvallend genoeg verscheen in deze zelfde week een bijna 400 pagina's tellend boek over het tijdschrift: Handboek Tijdschrift van HBO-tijdschriftdocenten Ingrid Cramer en Marina Zwaan. Het is een prachtig boek, waar de liefde voor het tijdschrift vanaf spat. Boven een recensie van het boek in NRC staat de kop: 'Lofzang op tijdschrift is wellicht ook zwanenzang.' In de afgelopen 15 jaar zijn de oplages van Nederlandse tijdschriften spectaculair gedaald. De Panorama en de Nieuwe Revu bijvoorbeeld verloren zo'n 70% van hun lezers, en hebben nu een kleinere oplage - respectievelijk 61.000 en 37.000 - dan jongerenblad Hitkrant had toen ik er chefredacteur van was begin jaren '90. Dat de gloriedagen van het tijdschrift voorbij zijn is duidelijk, maar dat dit medium gedoemd is te verdwijnen, daar geloof ik niets van. Toen de televisie doorbrak in de jaren '60 werd hetzelfde beweerd van de bioscoop en de radio. Beiden zijn nog steeds springlevend. Door de komst van internet zou tv het onderspit delven, maar ook daar is vooralsnog niets van te merken. De verschillende mediavormen raken steeds meer met elkaar verweven: we kijken nu tv en luisteren radio via internet en we zullen ook steeds meer tijdschriften gaan lezen op bijvoorbeeld tablets. Tijdschriften zullen zich gaan ontwikkelen tot multimediale ervaringen, met behalve foto's ook video en audio erbij. Het gedrukte tijdschrift op papier zal nooit meer zo groot worden als voorheen, maar de nieuwe mogelijkheden bieden nieuwe kansen. Dat weet Sanoma ook, en daarom hebben ze de kans om een belangrijke speler op de tv-markt te kopen met beide handen aangegrepen. Het wordt voor makers zoals ik die het maken van tv met schrijven combineren juist steeds boeiender. Ook voor bijvoorbeeld vormgevers die over schrijftalent beschikken wordt een zonnige toekomst voorspeld. Als je meegaat met de veranderende wereld, liggen er legio kansen in het verschiet om nieuwe ideeën te ontwikkelen en te realiseren. De grenzen tussen de verschillende mediavormen vervagen, maar John de Mol heeft met The Voice laten zien dat dat ongekende mogelijkheden met zich meebrengt. We gaan, met De Mol & Sanoma als lichtend voorbeeld, nog heel mooie dingen beleven.
Over mooie dingen gesproken: Harry de Winter gaat ook weer tv-programma's produceren. Ik kijk er reikhalzend naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten