zondag 3 april 2011

ZZP'er: Zelfstandige Zonder Paycheck



Dat is raar, hoor, als er 24 jaar lang aan het eind van de maand altijd een salarisstrook door je brievenbus is gevallen en dat houdt ineens op. Het leven was altijd simpel en overzichtelijk: je ging naar je werk, 40 uur in de week (vaak meer), 12 maanden per jaar, je had je vakantiedagen, Tweede Paas-, Pinkster- en Kerstdag was je vrij, net als Nieuwjaarsdag, Koninginnedag en Hemelvaart, als je ziek was belde je op en zei je: "ik ben ziek, ik kom niet", en door wat voor gelegitimeerde diefstal er van je bruto inkomen netto zo weinig overbleef, daar keek je eigenlijk nauwelijks naar. Wat kon je eraan doen, nietwaar? Reiskosten, pensioen, bedrijfssparen, WAO-gat, het was allemaal keurig geregeld.

Not anymore. Eind november - ik was door mijn werkgever IDTV tijdelijk verhuurd aan concullega MasMedia - werd ik naar Amsterdam-Noord geroepen voor een gesprek met producent Lennart Pijnenborg. "Ik ga weg," zei hij, "en jij ook. En nog een stuk of 15 anderen." Per 1 april was het over, na 15 jaar en 8 maanden. Hier even tekenen, en veel sterkte. Wel alles tot in de puntjes geregeld hoor, op z'n IDTV's.


TIMING VAN HET LOT

In eerste instantie was ik verdoofd. Maar toen de mist optrok, zag ik een schitterend landschap voor me. De toekomst. Ineens was de tijd aangebroken dat ik mijn lang- en stilgekoesterde droom ging waarmaken: zelfstandig ondernemer worden. Voor mezelf beginnen. In het jaar dat ik 50 word nog wel. Wat een timing van het lot! Wat een mooi moment om een nieuw leven te starten! Er volgden vier maanden van onderzoek, plannen maken, nadenken, een website opzetten, heel veel lezen over ondernemen, praten met ervaren zzp'ers ("Weet je wat jij eens zou moeten doen?"), een logo ontwerpen, enz. enz. Tegelijkertijd maakte ik mijn laatste programma als vaste werknemer van IDTV, Je Leven Op De Rit. Over het weer aan het werk helpen van langdurig werklozen. Zat ik banen te zoeken voor anderen, terwijl ik zelf geen baan meer had. Oh, ironie. En meer en meer begonnen mij gevoelens van vrijheid en nieuwe energie te bekruipen. Ik werd spontaan benaderd door mensen met wie ik in het verleden intensief heb samengewerkt, die over nieuwe plannen wilden praten. Harry Slinger, Harry de Winter, Jerry Langelaar... Maar ook nieuwe mensen met nieuwe, spannende en mooie ideeën.


FREELANCE EINDREDACTEUR

IDTV verkocht ondertussen een programma aan de AVRO dat ik mede heb helpen ontwikkelen, een serie over de Dierenbescherming. We kwamen overeen dat ik dat alsnog mocht maken, maar nu als freelance eindredacteur. "Da's mooi," zei AVRO-topman Philip Woldringh, "dat je voormalige werkgever nu jouw klant wil zijn. Dan heb je het dus altijd goed gedaan, ligt het niet aan jou, maar aan de markt."

Ik heb ook zelf een paar wilde ideeën, dromen eigenlijk, die ik waar wil gaan maken. Nu ik mijn eigen baas ben, maak ik mijn eigen keuzes, creëer mijn eigen avonturen. Die avonturen houd ik bij in dit blog, de TV-Gits, een knipoog naar mijn achternaam. TV zal een belangrijk deel van mijn bestaan blijven, maar zeker niet het enige. Internet, tijdschriften, kranten, boeken en boekjes, multimediale projecten, radio: alle mediavormen heb ik verkend, en wil ik blijven verkennen. Maar nu onder mijn eigen vlag. Omdat er nog zo ontzettend veel te doen, te ontdekken, te bedenken, te creëren en te beleven valt...


P.S. De tompouces zijn gebakken door de Hema en ontworpen door mijn personal webmaster Jolanda Meier-Koning, die ook de foto's maakte. De locatie is Café Koper te Zandvoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten